Винената бутилка на бъдещето

от Админ
Винената бутилка на бъдещето

За да направите стъкло, топите пясък или топите самото стъкло, за да можете да го рециклирате: и двата процеса изискват огромно количество топлина (1700 градуса за направата на стъкло и 1500 за рециклирането му). Самото стъкло е тежко и се транспортира на стотици и дори хиляди километри между производство, пълнене и доставка. 9 от 10 бутилки вино се пият веднага след закупуване, така че това, което наистина ни трябва е някакъв лек, краткосрочен съд, в който виното да достигне от магазина до чашата на масата в къщи; всеки друг етап от пътуването може да се осъществи и в голям контейнер с много по-малък карбонов отпечатък от стъклото.

Имайки предвид избора, който хората очакват, не е практично да продават вино от големи контейнери в местния магазин, макар това да е най-доброто за околната среда. Повечето вино определено може да се доставя на едро до съответната страна и да се бутилира едва преди дистрибуцията на дребно. Да се бутилира, но в какво?

Може би някой ден ще пием вино от карбонови нанотръби (облечени в графен), но дотогава леките, нискокарбонови алтернативи на стъклото са пластмасовите шишета и картонените кутии.

Тези алтернативи са много по-леки от стъклото и оставят по-малък карбонов отпечатък при производството си – така че те са подобрение спрямо стъклото. Хората, грижещи се за природата, ще ги предпочетат пред всичко останало. Но не всички пластмаси могат да се рециклират, а кутиите Tetra Pak са трудни за рециклиране, тъй като съдържат също алуминий и пластмаса.

Представяме ви пластмасовата бутилка, която не само е напълно рециклируема, но и се изработва изцяло от рециклирана пластмаса. Изглежда доста добре и тежи едва 60 гр. в сравнение с 550 гр. при обикновеното стъклено шише.
Предприемачът зад нея е Сантяго Наваро. Пластмасовта му бутилка се ражда, след като той се среща с Джо Ревел от музикалната индустрия. Ревел искал да създаде „Graze за виното“ (Graze е британска компания за разнасяне на храна по пощата) и първоначалното предизвикателство било да се измисли подходяща бутилка, която да наподобява стандартната, да изглежда добре на масата, но да може да се доставя, дори когато човек не си е вкъщи. На двамата им отнема известно време да изчистят дизайна – след което срещат още пречки, тъй като никой не им помага да разработят проекта с финансиране или поръчки.

Шансът да се рекламират по телевизията в предаване, спонсорирано от Alibaba, им дава необходимата известност и внезапно големите компании започват да проявяват интерес. Двамата вече са взели и консултантът-лозар Бари Дик, който да им открива вина за бутилките – но интересът към самата бутилка (имат 20 патентовани в 34 страни) означава, че Наваро обмисля дали да не насочи компанията към производство на бутилки, вместо към търговия на дребно. Производителите на спиртни напитки също са заинтересовани.

Пластмасата обикновено е проблем за виното, тъй като няма същите свойства на пропускливост на кислород, като стъклото. Затова бутилките на Наваро имат в тях кислородна капсула, която дава на виното живот от 12 до 18 месеца – или, според Бари Дик, също колкото и при виното в кутия.

Това може да не е бутилката на мечтите ни, но проблемите ни с въглеродните емисии означава, че нямаме време да чакаме за такава, защото около 33 милиарда стъклени бутилки ще бъдат използвани за вино през 2018 г.

Вижте още

You cannot copy content of this page