Красимира Кодукова и виненият туризъм у нас

от Админ

Красимира Кодукова е от винените лица в България, които не се свързват толкова с виното, колкото с туризма свързан с него, дегустации и събития. Завършва Университета по Хранителни технологии през 2007 г., като магистър – инженер „Технология на ферментационни продукти” с обучение на френски език. Докато учи, работи като сервитьор в различни заведения в Пловдив, но се задържа в р-т „Малкия двор” 2 години, където за първи път се среща с вината на изба „Вила Хисар” и „Вила Любимец”. Собственикът на ресторанта я свързва със служител на избата и тя прекарва 3 месеца по време на гроздоберната кампания във винарната.  Там се запознава с енолозите Екатерина Гаргова, Георги Чорбаджаков, Костадинка Рахова и Илия Лунголов, които самата тя определя като „учители” и „вдъхновители” за следващото ѝ развитие.

Започва работа като търговец на енологични материали към Содинал България. „За тези 2 години се запознах с много енолози, посетих всички региони и голяма част от избите, и сякаш отвсякъде грабвах вдъхновение и желание да работя директно с виното. Осъзнах обаче, че не знам нищо за гроздето, преди то да пристигне в избата. Ето защо завърших магистратура „Лозарство и винарство” в Аграрния университет, където запълних пропуските. Теоретичните знания обаче трябва да бъдат практически прилагани, за да имат смисъл. Красимира Кодукова и тайните на винените дегустацииЗнаех, че във Вила Юстина търсят помощник-технолог и звъннах на технолога Васко Стоянов. Той директно ми отказа с довода, че тази работа не е за мен, но няколко дни по-късно ме извика на интервю и така станах част от екипа на Вила Юстина”.  На тази длъжност остава 2 години, а след раждането на първото си дете се завръща вече в новоизградената изба и дегустационна зала като организатор винен туризъм. И така започва приключението с винените турове, срещите с винените любители от страната и чужбина, предизвикателството ВИНЕН ТУРИЗЪМ В БЪЛГАРИЯ.

Краси споделя, че през 2013 виненият туризъм в България не е толкова развит, познат и предпочитан. Малкото винени турове, които се предлагат от туроператори по това време включват едва 4 изби, една от които отдавна затворена. Не актуализирането на тези турове към въпросния момент говори за липса на интерес както от туристите, така и от фирмите, които ги предлагат. Най-активни към този момент са избите, които имат хотелска част. Най-честият отговор на туроператори,  с които се свързва е – „Ние нямаме такива туристи. Нашите не са винени любители или винени специалисти”. Но не е и ангажимент на самите туроператори да развиват даден вид туризъм, особено когато предлагането от самите изби е пасивно, когато страната не е популярна като винена дестинация и когато няма избор от много отворени изби в един и същ регион.

През следващите 7 години е свидетел и на места участник в промените, които се случват. „За мен повратният момент, поне за нашия регион, дойде след като включихме Пловдив и община Родопи в RECEVIN (Европейска мрежа на винените градове) и започнахме организирано да честваме Европейския ден на винения туризъм в областта. После се появи картата Винени маршрути Пловдив, която беше популяризирана в обекти в града и на международни туристически форуми, на щанда на общината. Винени турове бяха организирани за участниците на международните срещи на туроператорите в града. Община Пловдив видя потенциала на винения туризъм в района и активно спомогна за популяризирането му.”

Красимира Кодукова и Дефиле на младото вино - ПловдивВсе повече малки винарски изби в страната започват да предлагат дегустации. Появяват се повече атрактивни предложения за винени събития в изби, дегустационни зали и сред лозята. Избите започват да се обединяват, за да популяризират регионите си. Появяват се картите Винени маршрути в Пловдив, Мелник и Северозапада. Регионалните чествания на празници като Трифон Зарезан и начало на гроздобера привличат много винени любители от страната. Туроператорите започват да включват винарски изби в своите турове. Появяват се специализирани туроператори за винен туризъм, както и платформи за винени преживявания.  Създават се регионални дегустационни зали като тази в Южен Сакар и Велико Търново. Все повече български и чуждестранни блогъри започват да посещават избите ни и пишат за своите приключения. Ключова роля изиграват и няколко големи събития в страната Digital Wine Communication Conference, Concours Mondial de Bruxelles, конгресът на OIV. Всички те допринасят за популяризирането на страната ни като винопроизводител и винена дестинация за туризъм.

Според Красимира, въпреки нарастващият интерес към винения туризъм в България, малко са винарските изби, които активно инвестират и развиват винен туризъм, които следят тенденциите и се опитват да привличат повече туристи. Малко са избите, които виждал потенциала и възможностите, които виненият туризъм им предоставя, като част от маркетинга и като канал за реализиране на продукцията им. Малко успяват и да се приобщят към промените, които ситуацията с Ковид наложи над туризма като цяло. „Този прогрес трябва да продължи. Колкото повече губим време в убеждаване на избите, че трябва да подобрят услугите си, да инвестират в персонал и инфраструктура, да анализират действията си и да се обединят, толкова повече губим позиция и пропускаме ползи от всички международни събития, които се случиха в страната, от всички класации, в които страната ни бе включена като винена дестинация. Все още повечето изби са на етап : „Посрещаме туристи, но не го пише в сайта ни, защото не е приоритетно. Имаме дегустационна зала, но не я използваме активно. Предварителна резервация поне 3 дни по-рано и ако технологът е свободен да ви посрещне.” . И много други спънки!

2019 година, след раждането на второто ѝ дете, Краси напуска Вила Юстина и се присъединява към екипа на Bulgaria wine tours, специализиран туроператор за винен туризъм. Но пандемията и пагубният ѝ ефект върху туризма налага промяна.  Днес Красимира има собствен проект Winetourmaker.com и както сама го определя, той е помощник на винения туризъм в България. Помощник на бизнеса, на избите, които искат да развиват винен туризъм и да привличат винени любители. На туроператори, които искат да правят винен турове в страната. На събитийни компании, дори на крайните  клиенти : винените любители. В края на тази година Красимира успешно взе изпита за лицензиран екскурзовод, а личната ѝ кауза е да популяризира професията ВИНЕН ГИД!

Вижте още

You cannot copy content of this page